4 Diferente Intre Agricultura si Agribusiness – Diferente in Marketing

4 Diferente Intre Agricultura si Agribusiness - Diferente in MarketingIn articolul anterior am clarificat cele mai semnificative diferente intre agricultura si agribusiness. Majoritatea diferentelor rezulta din marimile fermelor. Este natural ca o ferma micro sau mica necesita o alta atitudine (din partea fermierului/managerului), decat o ferma mijlocie sau mare.

Diferentele sus mentionate apar si in marketingul, managementul si, in ceea ce priveste gestionarea financiara a fermei. Incep cu marketing, avand in vedere ca aici sunt cele mai mari lipsuri in tarile fost comuniste.

Diferente in marketingul fermei

Marketingul fermei inseamna transportarea, depozitarea, promovarea si vanzarea produselor si serviciilor provenite din ferma[nr_link link=”link1″]1[/nr_link]. Transportarea si depozitarea produselor agricole sunt intrebari tehnice agricole, insa promovarea si vanzarea produselor, de multe ori, este lasata la urma. Sa nu uitam ca eficienta promovarii, inclusiv a vanzarii, are un impact imediat asupra veniturilor fermierului. In tabelul urmator va prezint 7 factori (metoda 7P [nr_link link=”link2″]2[/nr_link]), care constituie mix-ul de marketing, adica factorii care influenteaza eficienta marketing-ului si a vanzarii.

7P

Agricultura

Agribusiness

Produsul

Produsul agricol atat in agricultura cat si in agribusiness este la fel. Produsul are caracteristici tehnice care nu sunt dependente de categoriile de mai sus. Atat in agricultura cat si in agribusiness putem gasi produse conventionale cat si bio, de calitate inalta sau scazuta. De obicei cantitatea produselor este mai mare in agribusiness, iar varietatea produselor este mai ridicata in agricultura.

Pretul

Pretul este determinat de piata nationala, avand, de obicei, un pret mai ridicat fata de piata internationala.

Pretul este determinat de piata internationala a produselor agricole, determinand un pret mai scazut fata de piata nationala.

Promovarea

In agricultura, produsul este promovat catre consumatorul final sau agentul de vanzari (comerciant): BlaC (business la consumator). Promovarea produselor se intampla prin anunturi agricole si prin cunostinte.

In agribusiness, promovarea produselor este focusata catre alte afaceri din domeniu: BlaB (business la business). Agribusiness-urile, de obicei, au o echipa de vanzari care se ocupa cu vanzarea produselor si cu contractarea partenerilor.

Plasarea

Produsul nu este pozitionat din punct de vedere al marketingului. Produsul final de obicei se afla acasa, la fermier, sau este prezentat la piata locala. Canalul de distribuite este cea directa (de catre fermier, catre consumator final). O parte din producatorii mici prezinta produsele agricole la targuri si expozitii.

Produsul apare pe internet, firmele din domeniu au cataloage personalizate. Produsele uneori sunt prezentate la targuri si expozitii agricole. Plasarea se face si cu ajutorul unor parteneri de distributie, dar de cele mai multe ori, ajunge la alti comercianti sau procesatori.

Personalul

Personal mai putin specializat, cu cunostinte limitate din domeniul afacerii.

Personal specializat, avand departamente diferite ca si departamentul tehnic sau vanzari.

Procesul

Proces lent si nestructurat.

Proces rapid si sructurat. Vanzare rapida, targetata, cu servicii anexe precum transportul marfii.

Proba fizica

Produsul agricol este un „obiect” fizic, calitatile produsului se poate demonstra destul de usor prin analize fizice, chimice, degustare (buletin de analiza), etc.

Din tabelul de mai sus se poate observa ca sunt diferente intre marketingul agriculturii si agribusiness-ului. Aflam ca, de obicei, produsul, din punct de vedere al marketingului, este aproape la fel, insa avem diferente la pret, promovare, plasare, personal si proces. Diferentele, in cele mai multe cazuri, sunt determinate de marimea fermei, lipsa de specializare in domeniu, lipsa de capital sau de timp. Continutul tabelului, in mare parte, se refera la fermele din estul europei.

Sunteti fermieri? Cum desfasurati marketingul fermei/produselor agricole? Astept comentariile voastre.

Si daca v-a placut acest articol, va rog sa-l distribuiti pe Facebookgoogle+ sau LinkedIn.


[nr id=”link1″]1[/nr] Ce este marketingul in agricultura?
[nr id=”link2″]2[/nr] Metoda 7P

 

[bio]BOKOR Attila

BOKOR Attila – cofondator www.agriq.eu, platforma dedicata dezvoltarii industriei agricole.  Fiind “apicultor – economist” sunt interesat de legaturi complexe dintre agricultura si economie. In cadrul acestui blog voi prezenta teme din intersectia celor doua domenii. Ma puteti gasi pe Google+.[/bio]

Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *